News

Midnight Choir – The Loma Ranch Sessions

Published on

— You mean you came all the way from Norway to record an album in Texas?? I’ll be damned!

Du finner neppe en breiere texas-dialekt, «texas drawl», enn stemmen som leverer denne meldingen i forkant av sangen «Sad & lonely» på bonusalbumet som følger med den omfattende deluxe-utgaven av Spellemannpris-vinnende Midnight Choirs debutalbum fra 1994. Nå re-titulert The Loma Ranch Sessions.

Det er varmt i Texas om sommeren. Veldig varmt, så hett at temperaturen alene kan påvirke folks virkelighetsoppfatning. Noe skjedde da en kvartett frosne nordmenn nådde frem til det landlige og avsidesliggende Loma Ranch Studio utenfor den lille byen Fredericksburg i Texas. Et par timers kjøring sør-vest for Austin, ut i det som texanerne kaller The Hill Country. Akkurat da texas-sommeren at gun-point presset gradestokken høyere og høyere for hver dag, i slutten av juni, over i juli 1994.

Det var platas produsent, gitarist Andrew Hardin, kjent for sitt mangeårige samarbeid med sangeren/ låtskriveren Tom Russell, som hadde funnet fram til Loma Ranch Studio. Andrew visste at de to første platene til Nanci Griffith, som akkurat da hadde fått sitt store gjennombrudd i Norge, var spilt inn i studioet til teknikeren John Hill. Alle var enige om at Midnight Choir hadde godt av en klimaforandring for å konsentrere seg på å lage sitt første, og svært viktige, album. Presset på bandet i Oslo var i ferd med å ta av, forventningene var høye.

2

Med på laget til Texas, ved siden av sanger/ gitarist Paal Flaata, gitarist og låtskriver Atle Byström og bassist Ron Olsen, var trommeslager Tore Wildhauer. Andrew hadde et stort kontaktnett blant Austins musikere og i løpet av innspillingene dukket det opp en blåserrekke, fire korsangere, to akustiske gitarister, en Hammond-organist og perkusjonisten Paul Pearcy, som åtte år senere skulle få en Grammy for sin innsats på Dixie Chicks´ gigantselgende album Home.

Det skjedde i sannhet mystiske ting denne sommeren i Loma Ranch studio, hendelser som kan høres i klangen av mange av sangene, tjueto år etter at de ble festet til tape. Et godt eksempel på mysteriene som inntraff var besøket av Mike Hardwick, tilkalt for sine ferdigheter på akustisk gitar (og pedal steel). — Jeg satt ved rattet i bilen med Gene Clark ved siden av meg da Gene skrev den sangen! Vil dere at jeg skal spille på den?!? Mike Hardwick var Byrds-legendens turné-gitarist da Clark skrev sangen som er en av hans aller beste, «Gypsy Rider», en av tre cover-sanger som er å høre på Midnight Choir, originalalbumet. Det er bare å bøye seg for at Mike Hardwicks bidrag på plata, akustisk gitar på «Gypsy Rider», får en helt egen signifikans. Gene Clark hadde gått bort i 1991.

6

Midnight Choir hadde et år tidligere hett Hashbrowns og hadde spilt seg opp til en solid standing som et slags husband på Oslos eldste honky-tonk, Gamla. Der bandet opptrådte på en improvisert catwalk av restaurantbord og trakk stadig større publikum. Da bandet ble kontraktert som den første artisten til den nystartede labelen Fjording (lansert med en ekte fjording inne på Gamla!) ble beslutningen tatt om å droppe det prosaiske, men i Norge potensielt trøblete, navnet Hashbrowns. Til fordel for det vesentlig mer romantiske Midnight Choir, selvfølgelig et løft på cowboyhatten til mester Leonard Cohen.

— Bonuskuttene som er å høre på den andre vinylen/ CDen av The Loma Ranch Sessions viser utviklingen vår fra første gang vi var i studio, i Skien, der vi spilte inn «Down home blue», som vi hadde med oss i kofferten til Gamla. Dessuten en rekke av sangene vi spilte inn i Loma, men som ikke kom med på den endelige plata. Fra våre rockabily-røtter til mer David Lynch-aktige saker, forteller Atle Byström, — jeg mener at plata virkelig har tålt de drøye tjue årene som har gått, dette er en vesentlig, og kjær, del av Midnight Choirs historie.

5

I dag høres The Loma Ranch Sessions ut som en tidløs samling, fri for samtidas mer ukledelige zeitgeist, stinn av virkelig gode sanger, tolv av dem skrevet av Atle, noen sammen med den avdøde amerikanske sangeren/ låtskriveren RC Finnigan. Ytterligere ti innspillinger, i tillegg til originalsens ti, er å høre på bonus-plata. En tidlig versjon av «Neon moon», som er sentral på oppfølgeralbumet, Olsen´s Lot (1996), og en alternativ versjon av et av høydepunktene på originalplata, «Mercy on the street». «I fooled you once (but you fooled me twice)» er ytterligere eksempel på at Midnight Choir også er et utmerket soulband, sjekk også «What am I worth to you?» på originalplata! Her er fokuserte tolkninger av sanger skrevet av Steve Wynn, Michelle Shocked, John Ivan (Big Guitars of Memphis) og, endelig, en smellvakker versjon av Chris Isaaks´ «Wicked Game».

4

Loma Ranch Sessions fremstår i 2016 som en følelsesladet tidskapsel for oss som var involvert i innspillingene. Fotografiet av selve studioet på forsiden er badet i et lys som antakelig bare innfant seg mens Midnight Choir befant seg inne i låven. Når mørket senket seg, lukta fra grillen blandet seg med lyden av symfoniske gresshopper, var vi alle drunks in a midnight choir, med månen i neon over oss.

Som Iris DeMent sier det; let the mystery be..

– Tom Skjeklesæther

Indianersommeren 2016 A&R på Fjording og eksekutiv produsent for Midnight Choir, sammen med Lars Ulseth.

Trykk her for å kjøpe albumet:

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't Miss